Bokningsvillkor – Tännäskröket

Bokningsvillkor

Ansvarig Uthyrare

Ansvarig uthyrare/arrangör är Tännäskröket AB
Karl Johansväg 1, 846 95 TÄNNÄS
Epost: bokning@tannaskroket.se
Tel: 0684-240 00
Org.nr: 556660-7171

OBS! Tännäskröket AB nämnt som TKAB nedan

Som uthyrare är vi skyldiga att se till att:
  • Du får en skriftlig bekräftelse på din bokning
  • Köpta tjänster stämmer med beskrivningen
  • Du informeras om väsentliga förändringar som rör din bokning
Övrigt:

På grund av händelser som ligger utanför vår kontroll som uthyrare har vi rätt att omflytta hyresgäst till likvärdigt hyresobjekt. Där så är möjligt skall vi delge gästen/beställaren sådana förändringar före tillträdet och i vart fall så snart som möjligt. Sådana ändringar medför inte någon rätt för gästen att helt eller delvis underlåta att betala avtalade avgifter.

I logipriset ingår inte sänglinne, handdukar, barnsäng/barnstol om inte annat anges på bekräftelsen. Inte heller påfyllning av diskmedeltabletter och toalettpapper

Bindande bokning & Betalning

Er bokning blir bindande i samband med val av betalningssätt. När Du har betalt Er bokningsavgift, eller hela summan så har Du godkänt villkoren för din bokning. Det är gästens ansvar att kontrollera att alla uppgifter som lämnades vid bokningstillfället är korrekta inklusive ankomst-och avresedatum.

Betalning

  • Bokningsavgiften, 20 % av beloppet, betalas direkt vid bokningstillfället.
  • Resterande belopp på 80 %, skall betalas senast 14 dagar före ankomstdag förutom storhelger, sportlov och vid speciella evenemang, Under dessa perioder gäller slutbetalning senast 45 dagar före ankomstdag.
  • Om du bokar senare än 14 dagar i förväg skall hela bokningen betalas omgående. Vid storhelger, sportlov och speciella arrangemang gäller 45 dagar. Vid sen betalning av er bokning skickas en påminnelse. Vid utebliven betalning kan påminnelse/inkassoåtgärder komma vidtas.

Avbokning

Avbokning skall vara skriftlig

Du kan avboka via mejl bokning@tannaskroket.se eller per post på Tännäskröket, Karl Johans väg 1, 846 95 TÄNNÄS ange alltid ditt bokningsnummer. – Ingen återbetalning sker vid påbörjad vistelse

Du kan vid bokningstillfället köpa en av- och ombokningsförsäkring för 500:- SEK/ boende för att skydda dig mot oförutsedda händelser. Av- och ombokningsförsäkringen köps som en försäkring, och återbetalas aldrig

Avbokning utan avbeställningsskydd
  • Om Du avbokar mer än 14 dagar före ankomst, behöver Du inte betala mer än bokningsavgiften. Under storhelger, sportlov och särskilda arrangemang gäller 45 dagar.
  • Om Du avbokar senare än 14/45 dagar före ankomst, behåller vi hela summan
  • Ingen återbetalning sker vid påbörjad vistelse.
Avbokning med avbeställningsskydd

Du kan lägga till avbeställningsskydd för 500:- SEK. Avbokning med avbeställningsskydd, för storhelger se nedan:

  • För boende som avbokas 14 eller fler dagar före ankomst behåller vi avbeställningsskyddet på 500:- SEK. Eventuell bokningsavgift återbetalas ej.
  • För boende som avbokas 14-0 dagar före ankomst med giltig avboknings orsak, som du kan styrka med intyg behåller vi avgiften för avbeställningsskyddet och en administrativ kostnad på 500:- SEK. Eventuell bokningsavgift återbetalas ej.
  • Ingen återbetalning sker vid påbörjad vistelse.
Avbokning storhelger, sportlov och speciella arrangemang med avbeställningsskydd:
  • För boende som avbokas 45 dagar eller mer före ankomst behåller vi avbeställningsskyddet på 500:- SEK. Eventuell bokningsavgift återbetalas ej.
  • Om du avbokar 45-0 dagar före ankomst med giltig avboknings orsak, som du kan styrka med intyg behåller vi avgiften för avbeställningsskyddet och en administrativ kostnad på 500:- SEK. Eventuell bokningsavgift återbetalas ej.
  • Vid avbokning samma dag som ankomst måste avbokningen göras före 12.00.
  • För boende som avbokas 45-0 dagar utan giltig avbokningsorsak behåller vi 100% av logikostnaden.
Avbeställningsskyddet gäller i följande fall, som inte får ha varit kända när Ni bokade:
  • Dödsfall, sjukdom eller olycksfall av allvarlig art, som drabbat Er själv, make/maka, sambo, familj
  • Inkallelse till krigsmakten eller civilförsvaret
  • Det inträffar någon annan allvarlig händelse utanför Er kontroll, som Du inte kunde förutse när Du bokade och som medför att det inte är rimligt att begära att Du ska stå fast vid Er bokning, t.ex. omfattande eldsvåda eller översvämning i Er bostad.

Du måste kunna styrka Ert förhinder med giltigt intyg från t.ex. läkare, myndighet eller försäkringsbolag. Intyget skall vara oss tillhanda senast 14 dagar efter avbokning.

Avbokning av tilläggsprodukter

Spår- och skipass

Kan avbokas kostnadsfritt fram till och med dagen före första giltighetsdag. Om Du har börjat nyttja ditt spår- eller skipass gäller reglerna för avbokning vid påbörjad vistelse.

Skidskola, aktiviteter, hyrd utrustning

Vid avbokning senare än 24 timmar till startdag debiteras Du enligt gällande prislista. Vid färre deltagare än två på våra veckokurser i skidskolan och aktiviteter har vi rätt att ställa in kursen och ni får då full återbetalning av kursavgiften.

Avresestäd & Tilläggstjänster

Kan avbokas fram till dagen före ankomst utan extra kostnad.

Avbokning vid påbörjad vistelse

Logi

Behöver Du avbryta er vistelse återbetalas ej den inbetalade logikostnaden.

Hyrd utrustning

Du betalar för de antalet dagar som Du har nyttjat utrustningen vid uppvisande av läkarintyg. Återbetalning gäller från den dagen intyg från läkare skrivits ut och utrustningen är återlämnad.

Skidskola/aktiviteter

Vid avbokning av redan påbörjad skidskola/aktivitet återbetalas återstående tid enligt gällande prislista av skidskolan/aktiviteten mot uppvisande av läkarintyg. Återbetalning gäller från den dagen intyg från läkare skrivits ut.

Använda spårknappar & skipass

Du betalar för de antalet dagar som Du har nyttjat spårknapp/skipass vid uppvisande av läkarintyg. Återbetalning gäller från den dagen då intyg från läkare skrivits ut och TKAB har meddelats. Läkarintyg och spårknapp/skipass lämnas in till närmaste försäljningsställe.

Återbetalning av skipass vid driftsavbrott:
Om driftsavbrottet orsakats av händelser utanför TKABs kontroll, såsom kraftavbrott, för hög vindstyrka, dimma och andra jämförliga omständigheter som TKAB inte kunde räkna med då liftkortet såldes eller vars följder inte kunde undvikas gäller branschorganisationen SLAOs regler.

Övriga skyldigheter

  • En myndig person (minst 18 år) måste vara boende i våra boenden under hela den bokade vistelsen.
  • Om ditt sällskap blir fler än vad Du angav vid bokningstillfället måste det meddelas innan ankomst.
  • Du måste vårda boendet väl och följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller.
  • Mellan kl. 21.00 och kl. 08.00 skall Du iaktta största hänsyn och tystnad gentemot övriga gäster.
  • Du är betalningsskyldig för alla skador, som uppstår på fastigheten och dess inventarier, genom att Du eller någon i Ert sällskap varit vårdslös.
  • Du är skyldig att följa de bestämmelser angående rök och husdjursförbud för Ert boende som anges på bekräftelsen. Överträdelse medför en saneringskostnad för Er som hyresgäst på 1500:- SEK utöver ordinarie städavgift.
  • Du måste städa ert boende innan er avresa. Om avresestädning inte har förbokats ska Du utföra städning enligt de anvisningar du fått vid ankomst. Utebliven eller undermåligt utförd städning bedöms av TKAB och kan medföra en avgift från 1100  – 3000 kr beroende på storlek på boendet och omfattning på städningen.
  • Det är förbjudet att ladda elbilar vid boenden pga. brandrisk. Detta görs vid utsatta ladd stationer. Om detta överträds debiteras en avgift på 5000:- SEK
  • Uthyrning – Återlämnas hyrd utrustning efter hyrestidens utgång debiteras hyra till och med den dag utrustningen återlämnas. Vid misstanke om att utrustningen ej avses återlämnas görs även en stöldanmälan till polisen. Den som hyr utrustning ansvarar för att hyrd utrustning återlämnas i oskadat skick. Inspektion av utrustning sker vid återlämning. Vi förbehåller oss rätten att bedöma eventuella skador och/eller slitage och eventuell reparationskostnad för åtgärd av skador eller slitage utöver det som kan anses normalt debiteras vid återlämningstillfället.

Fel och reklamation

Om vi inte tillhandahåller hyresobjektet i utlovat skick eller vid rätt tidpunkt, och inte klarar av att erbjuda dig annat likvärdigt alternativ, så har du rätt att säga upp avtalet och få ersättning med avdrag av det du redan hunnit utnyttja. Istället för att säga upp avtalet, kan du begära att hyran sätts ned.

Om du har klagomål bör du framföra dem till oss snarast möjligt, senast kl. 11.00 dag efter ankomst. Fel som uppstår under vistelsen bör du anmäla omgående, så att vi får en chans att rätta till det.

Du har rätt att sätta någon annan i ditt ställe och vi måste godta den personen om vi inte har särskilda skäl att vägra. Du måste i så fall meddela oss före tillträdesdagen och vi tar då ut en ombokningskostnad på 500:- SEK.

Tvist

Vänd Er i första hand direkt till oss med eventuella klagomål. Tänk på att Era möjligheter att få rättelse kan minska om Du dröjer med att klaga.

Om vi inte kommer överens, kan Du vända Er till Allmänna Reklamationsnämnden eller allmän domstol.

Force majeure

Du och TKAB har rätt att träda ifrån bokningen om boendet inte kan tillhandahållas på grund av krigshandlingar, naturkatastrofer, arbetsmarknadskonflikt, strejk, lockout, eldsvåda, explosion, längre avbrott i vatten eller andra liknande större händelser, som varken Ni eller vi kunnat förutse eller påverka.

Vi reserverar oss för lagändringar, prisändringar och tryckfel som står utom vår kontroll.

Uppdaterad 20250317

Rulla till toppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev